Hjem / Norsk Havreforening / Pressemeldinger / Optimisme i Solør

Optimisme i Solør

Otto Sveen

Otto Sveen i NLR Øst viser fram Havre-NM feltet på siltjorda i Solør, bildet tatt torsdag 5 juli

Det har vært markdag i havrefeltet på Brandval prestegård i Solør. Feltet står egentlig veldig bra, og spesielt året tatt i betraktning.

Det er vanskelig å skille rutene til de ulike deltagerne fra hverandre. Alle kan ha forventning om et bra resultat. Det ser ut som rutene med sorten Vinger har en anelse lenger strå. Det er kanskje en fordel i år?

– Det er overraskende hvor bra siltjorda her klarer tørken. Det kan holde helt inn selv med fortsatt tørke, tror ringleder Otto Sveen i NLR Øst.

Selvsagt vil det også i Solør være en klar fordel om det kom regn nå når havren starter å skyte. Men finværet og tørken på Østlandet bare fortsetter. Både feltet i Oppland og enda mer i Østfold lider klart av tørken. Lenger nord i Trøndelag har det også vært tørt men ikke så varmt. Mange åkre står brukbart i landsdelen og havrefeltet har klart seg bra. Men uhell med et par tette gjødsellabber kan tydelig ses i feltet. – Det er uheldig men det er en gjennomgående feil som slår ut likt for deltagerne. Feilen gjør det imidlertid vanskelig å bli norgesmester, tror Jon Olav Forbord i NLR Trøndelag.

Sponsorer

Tips en venn