Etterlyst: Ditt beste havrebilde

Ca 20 personer i en havreåker

Norskhavre.no etterlyser gode havrebilder med mer, og betaler til sammen kr 5000,- for de beste bidragene til nettsiden innen 30. september.

Nettsiden norskhavre.no er en felles ressurs for alle som er interessert i norsk havre, enten det gjelder dyrking, foredling, produktutvikling, forskning eller salg av havre. Blant produktene som omtales på siden finnes en skole hvor man kan lære om havre, raspeballer, festflatbrød fra Trøndelag, gryn, grøt og kosmetikk, kornanalyser, såkorn og kraftfôr. Her finner du også oppskrifter på alt fra et par havrelefser til en doven øltår, havre i bilder og litteratur, forskningsartikler og informasjon om havre som helsekost med offentlig godkjente helsepåstander.

Dugnadsprosjekt med oppmuntring

- Norskhavre.no er et dugnadsprosjekt for medlemmene i Norsk Havreforening, som omfatter både bønder, kornhandlere, havregrynprodusenter, skoler og forskningsinstitusjoner, sier Rune Sandsether, havredyrker på Hurum og styreleder i Norsk Havreforening. Han står midt i havreåkeren sin på et bilde på forsiden av norskhavre.no. Det er fra markvandringen 13. august, som samlet 21 interesserte.

- Alle kan bidra med sine innspill, og styret i havreforeningen har satt av kr 5000,- som en oppmuntring til de beste bidragene som sendes inn innen 30. september, sier styreleder Sandsether.

Bilder som sendes inn til post@norskhavre.no må innsender ha tatt selv, og havreforening må få lov til å publisere bildene på nettsiden. Det er også mulig å sende inn oppskrifter, informasjon om havreprodukter og havrearrangementer, lenker til interessante artikler, litteratur, film, musikk og annet. – Vi vil belønne kreativitet og originalitet, men vi har også plass for medlemmer som selger halmballer og julenek, sier jurylederen fra Klokkarstua. Huringen fikk selv en havresort oppkalt etter seg for noen år siden, men «Hurum» har dessverre gått ut av sortimentet. – Den skilte seg for lite ut, sier havreforedler Trond Buraas i Graminor.

Se innsendte bilder

9.00-15.30 21. januar 2020