Fellesstart i Havre-NM 2019

Markdag hos Rune Sandsether 13. august 2019

Alle havredyrkere blir invitert til å dele sine valg og avlingsdata fra årets dyrking i Havre-NM 2019.

Norsk Havreforening har de siste seks årene gjennomført Havre-NM som lokale dyrkingsforsøk i Trøndelag og på Østlandet. Målet med konkurransen har vært å bidra til faglige diskusjoner om gode valg i havredyrkinga, og premien har gått til det laget med høyest overskudd.  I tørkeåret 2018 vant laget til Fiskå Mølle Flisa i den tørkesterke siltjorda på Brandval. Den nye norske sorten Våler fra Graminor, moderat gjødsling og sprøyting mot bladlus ga et dekningsbidrag på 983 kr pr dekar.

Havredyrkere deler valg og erfaringer
I år inviteres alle havredyrkere til å dele sine valg og erfaringer gjennom året i et spørreskjema, og årets premier deles ut etter loddtrekning. Premier er en storsekk gjødsel fra Yara, jordprøver fra Eurofins, såkornanalyser fra Kimen, et par smarttelefoner fra Havreforeningen og stort håndlaget glassfat produsert ved Hadeland Glassverk fra Strand Unikorn. Men hovedgevinsten er en erfaringsbank som skal deles åpent. Her skal du for eksempel kunne se hvilken havresort som har gitt det beste resultatet i din kommune, samt erfaringer med gjødsling og plantevern. Dette kan være et supplement til årets sortsprøving fra Nibio som kommer i desember, dyrkingsråd fra såkorn-leverandørene og rådgivning fra Norsk Landbruksrådgiving, når bonden skal velge havresort for neste sesong.

Nye sorter lønner seg
– I Havre-NM har vi vist at det lønner seg å ta i bruk nye havresorter og å gi havren gode vekstvilkår med riktig gjødsling og plantevern, sier Rune Sandsether, leder i Norsk Havreforening og havredyrker på Hurum. I år har han levert mathavre av den norske sorten Vinger til Fiskå Mølle i Moss, som forsyner Lantmännen Cerealia med norsk havre til AXA Bjørn Havregryn.

For lite såkorn hvert år
- I mange år har det vært for lite norsk såkorn av havre. De som kjøper såkorn seint må ofte ta til takke med importert havre, som er ikke like godt tilpasset norske forhold, sier Sandsether. Han oppfordrer havredyrkere over hele landet til å ta kontakt med såvareleverandørene og be om dyrkingskontrakt på havre. – Det gir 50 øre ekstra pr kg til såkorndyrkeren, og så kan vi alle være bedre rusta i 2021.

Havren er for billig
- Norsk havre er for billig, sier Sandsether, og håper på en bedring i jordbruksforhandlingene til våren. Han mener at lav pris bidrar til at det blir produsert for lite grynhavre, og at det derfor må åpnes for import av en vare som vi normalt kan produsere sjøl. Økologisk grynhavre er det som normalt også for lite av, og det er også økende behov for ren havre til glutenfrie havregryn. Forbruket av havre til mat her i landet nærmer seg 7 kg pr person pr år.

Forbruket av havre pr person i Norge

Forbruket av mathavre pr person i Norge nærmer seg 7 kg pr person. Kilder: SSB, Landbruksdirektoratet og Norske Felleskjøp.

For pressebilder se http://norskhavre.no/alt-om-norsk-havre/bilder2 eller send en melding til post@norskhavre.no.

9.00-15.30 21. januar 2020

17.00-20.00 21. januar 2020